יום שני, 26 במאי 2014

גדעון ארן בוחן את תופעת תג מחיר בכתבה ל -"הארץ"

לאחרונה דובר רבות על תופעת "תג מחיר", על האופי שלה, על השורשים שלה ועל מנהיגה וסמליה. פרופ' גדעון ארן בוחן בצורה מעמיקה יותר את התופעה במאמר שפורסם במוסף סוף השבוע של "הארץ":

"לפעילות תג מחיר אין משנה סדורה כלל, למעט לקט סיסמאות שדופות. התנסחות נציגיה ותומכיהם היא רדודה ועילגת, ואין מאחוריה חשיבה בהירה וקוהרנטית...למעשה היא ערב־רב של פרטים וקבוצות השותפים לתפיסה עמומה ואווירה כללית, מעין תת־תרבות ספונטנית ומבולבלת שגבולותיה מטושטשים והתנהלותה אקראית משהו"



2 comments:

  1. טעות במאמר
    "ממלכתיים" הוא כנוי בן עשרות שנים.
    אף "ממלכתיים" עצמם משתמשים בו, לפעמים. ל"ממלכתיים" תמיד היו מתנגדים. אמנם ההתנגדות גוברת והולכת. בפי המתנגדים "ממלכתיים" נשמע כמו "יורמים".

    השבמחק
  2. ל"תג מחיר" כבר יש מנהיג אידאולוגי: שר הבטחון, משה יעלון

    "תג מחיר" הוא פריה של הענישה ש"תרתיע" את ילדי המתנחלים

    שמעתי מנער בן מתנחלים, אוהד של "תג מחיר", שכבר לפני כמה שנים הוא נוכח ששוטרים שמחפשים חשודים, פורצים לפנות בוקר במפתיע לחדרי השינה בפנימיה של הישיבה שלו בהתנחלות, מפזרים תרסיס פלפל ללא סבה ופוגעים בחושך בחפים מפשע בלי אבחנה, כי בעיניהם כל מי שבישיבה זו הוא מסוכן.
    (למעשה, גם בתי המשפט מענישים, כחק, בשל עצם ההשתיכות לקבוצה, אבל פה לא אאריך בזאת).
    הפרשנות שאותו נער (וחבריו) נתנו לעובדות היא כזאת: כל האנשים הנורמטיביים לרבות "אנשי החוק" (ילדים עדיין לא מבינים שאותו אדם יכול להיות שוטר ועבריין בעת ובעונה אחת) מכירים בנחיצות ובהצדקה של ענישה קבוצתית, ומכאן שכל ההטפות שהוא שומע נגד סוג זה של ענישה ("תג מחיר") אינן אלא מהשפה ולחוץ, צביעות מחויבת. מבחינתו, הוא ההפך מגזען: ענישה קבוצתית של חפים מפשע לגיטימית כלפי יהודים- משמע שכך היא גם לגבי כל אדם לרבות ערבים.
    לקריאה על פעולות משטרה דומות גגלו: "השב"כ פרץ לישיבה באמצע ה'סדר'" / "הזמנה לחקירה באישון לילה - תיעוד" / "שוטרים בפיקודו של מפקד המרחב פשטו על הישיבה ללא צו" / "תושבת יצהר תובעת את מחוז ש"י".
    לקריאה על פעולות "תג מחיר" של הממשלה נגד משפחות חילי מלואים שאינן קשורות לאלו שפגעו בצמיגי רכבו של הקצין האמור בידיעה, גגלו: ("מפקד חטיבת שומרון" + "נחתכו צמיגי כלי הרכב שלו " + "שר הביטחון" + "אישר את פעולת התגמול: הריסה של עוד חמישה מבנים ביצהר"). על "תג מחיר" נגד עשרות תלמידים שומרי חק בגלל בודדים שהשחיתו אהל צה"לי, גגלו:("בתגובה להרס המוצב" +"הפיכת ישיבה לבסיס צבאי") ולהצעתו של ח"כ "נורמלי" לענש הראוי לתושבי הישוב כולו בגלל משחיתי אותו אהל גגלו: ("אלעזר שטרן" + "יהיו מחסומים וכל אחד שייכנס לכפר הזה ייבדק").

    הזיה רווחות היא שאפשר, לרבנים ולאנשי צבור, לחנך נגד ענישה קבוצתית אחרי שרשויות המדינה עצמן הכירו בענישה מסוג זה כענישה לגיטימית, והרי עצם הנסיון לחנך בתנאים כאלה נדון לכשלון מראש. כיון שכך, כל סכום של תקציב צבורי שיוקצה לחנוך נגד "תג מחיר" סופו שירד לטמיון, ומכאן שהקצאתו (למשל ע"י גרשון מסיקה, ראש הרשות המקומית שם) היא בגדר בזבוז כספי צבור ולפיכך מהוה עברה על החוק.
    יש לגרשון מסיקה סכוי להצליח כשהוא מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולצערי דעתי היא דעת יחיד" אבל אין לו סכוי להצליח מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולשמחתי בשעת מבחן מוסרות מסכות הצביעות ומתגלה לעיני כל שאפילו רשויות המדינה והמטיפים נגד ענישה קבוצתית- דעתם האמתית כדעתי ".

    השבמחק